Min rensarutmaning fortsätter och idag är det verkligen hög tid att redovisa hur det gick med rensandet i april! På schemat stod rensning av matvaror i skafferi och kyl+frys. Ni som inte hänger med – under 2018 kör jag en utmaning med att rensa hemma och få ordning på 12 månader. Ska jag vara helt ärlig har jag gjort roligare saker än att rensa, men det blir bättre av att rensa så det är verkligen värt det. Extra skönt att det att jag har sagt att jag ska blogga om det, för annars vete sjutton om det hade blivit gjort alltså. Vi dyker in i våra skåp och tar en titt i några av dem. [caption id="attachment_14139" align="alignnone" width="900"] Ingen egentlig struktur eller ordning, allt är mer eller mindre bara ställt huller om buller där det får plats.[/caption] För att ha ett ganska så litet kök tycker jag det är gott om plats för förvaring. Vi har ett högskåp som slukar riktigt mycket! Där har vi alla våra torrvaror. En kökslåda med kryddburkar. I fläktskåpet över spisen har vi andra kryddor, oljor, soja, vinäger och torkad svamp. Ja, det plus lite annat löst bös då. Sen har vi gotteskåpet. Eller det skåpet vi har kaffe/te och en hylla med typ chips och godis som vi har hemma. I det skåpet har vi också brödkorg och en del köksredskap. Så en lite salig blandning där. Plus då kyl och frys, där vi såklart förvarar den mesta maten. Men det fotade jag inte för där var det bara att gå igenom och rensa bort och snygga till. Och egentligen tycker jag att kylen och frysen är något att hålla koll på lite hela tiden. För ingen vill egentligen ha en gammal yoghurt som luktar surt ståendes. Töm skåpen och sortera Jag har inget magiskt trick för hur en borde rensa, kanske finns det ett, men jag tror på att göra det noga och systematiskt. Vi började med att tömma ett och ett hyllplan åt gången och kolla datummärkningen och hur varan är. Jag stirrar mig aldrig blind vid datumet på en förpackning utan går hellre på lukt och smak. Men vissa grejer som gick ut 2010 (jahapp, det gömde sig en del i skåpen) fick faktiskt lov att ryka. Märks att vi inte gjort detta på ett bra tag. Alltså väldigt välbehövligt att göra! Efter att vi hade slängt sånt som inte gick att äta längre ställde vi upp alla matvaror i prydliga högar i någon form av kategori. t ex. all bakning samlat på ett ställe. Pasta, ris, och gryn på ett annat. Allt för att lättare kunna ha en överblick över var och vad vi har i skåpen. När en hylla är klar tog vi helt enkelt nästa och nästa tills hela skåpet var gjort. Vi passade även på att skriva upp sånt som vi hade slut på i vår handlarlista. Plus att jag började med att upprätta någon slags inventarielista över vad vi hade hemma som vi borde använda snart. Efter det letade vi upp lämpliga maträtter vi kunde laga på de varorna. Allt för att få så lite matsvinn som möjligt. Jag och Philip har tagit fram ett riktigt bra matplaneringssystem som vi använder både för matinspiration och inhandling. Kika gärna på det! Rengör och ställ tillbaka När du har sorterat och gått igenom ALLT är det dags att flytta tillbaka matvarorna. Men glöm för sjutton inte att torka ur skåp och skrubba och gör ordentligt rent. Torka av burkar, förpackningar, hyllplan och väggar. Vi hade en ganska bra grunduppställning i skåpen, men justerade lite när vi ställde tillbaka allt. Jag gillar dessutom att ha saker i korgar, burkar och lådor. I ett första skede tog vi sånt vi hade hemma, och jag gjorde en beställning från granit på två plastlådor med utdragbara lådor i. Tyvärr blev det inte så bra som i tanken så de får åka tillbaka till butiken. Våra skåp har noll standardmått och därför passar liksom inget från till exempel IKEA som annars har riktigt bra sorterings och förvaringslösningar. Anpassa dina hyllor efter vad du har och försök tänka smart. Hade jag fått bestämma allt hade vi haft skåpen fulla av glasburkar med matvarorna rakt i. För att det är så fint! Däremot hade väl Philip en vettig poäng när det kommer till att på en förpackning finns tillagningshänvisningar och utgångsdatum. Sånt kan ju vara vettigt att ha. Så där kompromissade vi genom att förvara sånt vi vet att vi använder mycket och ofta i glasburkar medan sånt som har instruktioner eller vi inte använder lika ofta får vara kvar i originalförpackningen. Det här var ett riktigt maffigt jobb, men vi fick verkligen så mycket rensat vilket känns otroligt skönt. Nu är det ordning och reda i skåpen och jag har en färsk överblick över vad vi har hemma. Vi måste tillexempel bli bättre på att använda goda oljor som bara har fått stå orörda. Jag vill mycket hellre äta det där goda delikatesserna än att behöva slänga dem fem år senare. Nu är det hög tid, verkligen att ta tag i maj månads utmaning. Maj: Vårrensning i garderoben och lägg undan vinterkläder Nu är väl rimligen kylan puts väck och borta. (Japp! Med råge!) Dags att lägga undan alla vinterkläder som du vet att du kommer använda nästa säsong, gör dig av med det som är trasigt eller som du inte längre vill ha. Gå även igenom garderoben av vanliga kläder, bort med trasiga strumpor och utslitna underkläder. Prova alla plagg och sortera upp i olika högar på vad du vill spara, skänka och vad som måste slängas. Är du osäker på ett plagg, knyt till exempel ett litet snöre på galgen eller lägg underst i högen i skåpet så kan du se om du använt plagget under året för vi kommer köra samma rensning i höst igen och då vet du kanske bättre om det är något du vill behålla. Passa på att göra en lista över sådant du vet med dig att du behöver köpa in. Då har du listan redo när du hittar ett fint plagg och vet du att du behöver det är det fritt fram att köpa, men behöver du det inte ska du kanske tänka ett varv till om det verkligen behövs. Hela årets rensar-schema hittar du här: Januari: Rensa klädkammare / förråd Februari: Rensa och djuprengöring av badrummet Mars: Rensa bokhyllor och skåp April: Rensa skafferi, kyl, frys och matvaror Maj: Vårrensning i garderoben och lägg undan vinterkläder Juni: Gå igenom alla skor Juli: Rusta upp, laga och fixa Augusti: Gå igenom papper, arbetsytor och skrivbord September: Gå igenom, rensa och sortera i köksskåpen Oktober: Gå igenom garderoben och lägg undan sommarkläderna November: Rensa och gå igenom lakan, handdukar och linneskåpen December: Njut av allt du gjort, planera nästa års lista Gillar du inlägget? Tryck gärna på hjärtat eller lämna en kommentar. Det hjälper mig att veta vilken typ av innehåll du gillar och vill se mer av. ☆ Följ mig gärna på Bloglovin’, Instagram, Pinterest & Facebook