I helgen var jag alltså på The Influencer Convention som anordnades av Influencers of Sweden. Tillsammans med närmare 100 andra bloggare, instgrammare, YouTubers och influencers lyssnade vi på föreläsningar, gick på workshops, diskuterade möjligheter och utmaningar, åt gott och hade supertrevligt! Det är nästan det bästa, att få träffas öga mot öga och prata och utbyta erfarenheter med varandra. Det är sjukt fint vilken peppig stämning och himla mycket power det finns bland oss alla. Vi är där för att lyfta och peppa varandra framför att konkurrera med varandra. [caption id="attachment_10144" align="alignnone" width="2000"] Annika och Karoline var där. Och bredvid mig utanför bild satt Clara.[/caption] Jag hade med mig Philip under fredagen då alla föreläsningar var. Det kändes kul och fint att ha med honom så att han också fick en inblick i den här världen. Jag har läst igenom våra anteckningar och gjort en lista på topp 3 saker jag tar med mig från helgen och in i mitt fortsatta arbete med Dnilva. Självklart vill jag dela med mig av dem så att även du som har blogg eller annat sociala medier-konto kan inspireras, peppas eller tycka till om. Men också för att visa vilket enormt jobb som ligger bakom. [caption id="attachment_10143" align="alignnone" width="2000"] All mat som serverades under konferensen var vegetarisk eller vegansk. Tummen upp för det![/caption] Topp 3 saker jag tar med mig ifrån TIC 2017: 1. ”För att din blogg ska bli din business så måste du driva den som en business.” Det här är något som jag innerst inne vet om men det är alltid bra att bli påminnd om. Elin från Teknifik som gjorde en grym dragning "Från 0 till succé – Ett år med Teknifik" fick mig att återigen se vikten av orden. Marknaden är inte helt mogen och många har svårt för att se omfattningen i att driva en blogg. För min del ska det inspireras, idéas, köpas in material, skapas, fotas, redigeras och skrivas bara för att få upp ett inlägg. Och jag som har som mål att posta måndag till fredag varje vecka. Det blir en del jobb. Förutom detta måste en hinna att svara på massa mail, sälja sitt erbjudande, ha samarbeten, gå på möten, svara på andras kommentarer, planera sociala medier och inte minst bokföra, skriva offerter och skicka fakturor. Och ändå är den allmänna uppfattningen att en mest skriver lite dagbok på nätet. Då är det extra viktigt att jag inte ser på det så, utan att jag själv ser det som en seriös heltidssyssla. För om inte jag gör det, hur ska andra kunna göra det? De få som lyckas sliter väldigt hårt och det gäller att konstant ha många bollar i luften. Detta både skrämmer och taggar mig på samma gång. Jag och alla andra som försöker driva en seriös blogg är entreprenörer och enmans-start-ups. Det är inte lite på skoj och det är inte en kul liten grej vid sidan om. Det är hårt slit från morgon till kväll. [caption id="attachment_10141" align="alignnone" width="2000"] Maria från Made by Mary hade en jättebra workshop i matfotografering och styling. Annie från Vegokäk och jag stylade ihop.[/caption] 2. Att gå runt på en blogg är SVÅRT, men det går åt rätt håll. Som sagt ovan så är marknaden lite seg och bolag har ibland fortfarande svårt att förstå både jobbet det innebär för oss bloggare och vilket värde företag faktiskt har av att synas i rätt kanal mot precis rätt målgrupp. Ingenstans har ett bolag en så bra möjlighet att få det förtroendet och respekten som en bloggare med nära relation till sina följare kan erbjuda. Ändå anser många att det inte får kosta för mycket och helst inget alls. ”Men du får ju produkter gratis.” kan det låta. Det betalar ju inte mina räkningar tyvärr. Skönt är dock att vi alla är överens om att det går åt rätt håll. Fler och fler inser att det är en bra kanal att använda, även då det kostar pengar att synas. Ännu bättre och hatten av till de företag som också förstår att det är vi bloggare som känner våra läsare bäst och därför också bör vara de som skapar innehållet på det sättet som vi vet kommer mottas på bästa sätt. Att köpa en bloggpost utan relevans ger ingen vidare respons, men att göra det på rätt sätt kan vara otroligt varumärkesbyggande. [caption id="attachment_10138" align="alignnone" width="2000"] Att få leka loss med fina föremål och styla mat var extremt kul. Och gott! Älskade inslaget med praktiska workshops.[/caption] 3. Nischa dig! I princip alla som föreläste i fredags pratade om vikten att nischa sig. Att bli expert på sitt eget område och smalna av för att få en tydlig och bra relation med sina läsare. Just det här har fått mig att fundera lite. Jag har en hyfsat bred profil med både DIY/skapande, recept, inredning, resor och inlägg från min vardag. Kanske borde jag smalna av och fokusera mer på mitt skapande och kreativ inspiration? Här vill jag mer än gärna ha er hjälp! Vad tycker ni egentligen? Vill ni se en mer nischad profil från min sida, där jag satsar mer på att skapa, eller gillar ni bredden? Är det någon kategori som är mindre intressant som jag kanske kan strunta i helt och istället lägga tid på något annat? Jag är så tacksam för alla tankar och åsikter här! [caption id="attachment_10148" align="alignnone" width="2000"] Resq Club bjöd på drinkar från räddad frukt. Så bra koncept att ta tillvara på mat som annars bara slängs.[/caption] Och som jag nämde innan så är nog att få träffa alla fantastiska bloggare det absolut bästa. Jag fick hänga med flera av mina favoriter av DIY/Pysselbloggare (och jag får redan träffa flera av dem på onsdag igen!) Än en gång - Tack till alla som var där och förgyllde helgen med smarta tankar och allmänt pepp! ♡ Följ mig gärna på Bloglovin’, Instagram & Facebook