Nu ska vi prata om elbilar. För idag tänkte jag lämna plats åt Philip (min kille) som får gästblogga här. Vi har nämligen en elbil och det tycker jag känns som ett väldigt bra alternativ om man måste ha en bil. Innan vi bestämde oss var det en hel del efterforskande. Mest Philip som bokstavligen har slukats in i ett informationsflöde utan dess like. Och jag får ändå säga att han har skaffat sig väldigt bra koll på marknaden. Naturligtvis har vi båda också fått erfarenhet av att ha och använda en elbil i 8 månader. Emma Sundh fick nys om att jag (Philip är väl mer rätt) hade koll på elbilar så inför att hon skulle skaffa elbil frågade hon om lite råd och vad man ska tänka på. Nu är hon också en glad elbilsägare. Och vi tänkte att ni är kanske fler som är sugna på elbil men vet inte riktigt var ni ska börja så vi har satt ihop två guider för dig som vill skaffa elbil. Här hos mig kan du läsa om vad ska man tänka på när man skaffar elbil och i Emmas guide kan du lära dig om elbilar, klimat, el och när du ska ladda din bil. Så här kommer Philips ultimata elbilsguide: Elbil. Ett ord som i princip alla i Sverige år 2020 har en relation till. Mer än sällan har många av någon anledning en ganska stark åsikt kring detta fordon. Det finns motståndare och lovordare. Det finns de som har både kunskap och erfarenhet, men framför allt finns det många med förutfattade meningar. Låt oss behandla ett gäng frågetecken nedan med utgångspunkt i mina egna erfarenheter och min upplevelse av att leva med elbil. Den här guiden tar upp de här punkterna, vill du inte läsa allt så klicka dig till respektive rubrik Bakgrund och våra förutsättningar Hur är det att leva med elbil? De negativa aspekterna / utmaningar Varför borde jag skaffa elbil? Vad ska du tänka på om du ska skaffa elbil? Bakgrund och våra förutsättningar Vi skaffade elbil för ca 8 månader sedan och det är en Hyundai Ioniq. Vi privatleasar den på 12 mån och ser det som ett perfekt läge för att testa hur det egentligen är att leva med elbil. Är det för jobbigt att tänka på var man ska ladda hela tiden och finns det elstolpar så det räcker? Kommer vi vara frälsta eller gå tillbaka till fossilbil efter året gått? Till absolut största del använder vi vår elbil med utgångspunkt Stockholm. Ofta rör vi oss inte särskilt långt. Då och då tar vi en tur till Uppsala och några gånger om året kör vi ner till Halmstad och tillbaka. Vi har egen p-plats med laddstolpe i vår bostadsförening (det verkar för övrigt vara på väg att explodera med nya förmånliga möjligheter från diverse aktörer) och även om det hade varit lite billigare att ladda då och då ett par hundra meter bort så unnar vi oss lyxen. Kör man lugnt och sansat men på landsväg/E4-an så kommer vi nu på våren/sommaren (mer om detta senare) ca 20 mil på full laddning. Dvs vi kommer fram och tillbaka till Uppsala när vi hälsar på Anna Marías föräldrar och var vi vill inom Stockholms ramar. Vi behöver inte ladda den när vi varit och handlat några gånger eller när vi varit på någon utflykt i närheten. Det är däremot lite omständigare när vi ska ner till Halmstad. Då krävs ett antal stopp. Nog om oss. Hur är det att leva med elbil? Först och främst. Det absolut läskigaste i början, var känslan ”Vad gör jag om batteriet tar slut mitt på E4-an?!”. Någon svarade mig ”Ja du gör väl samma sak som med en annan bil?”. Och då blev jag genast tryggare. För oss som inte har släkt och vänner i närheten som skulle kunna ge sig ut med en reservdunk så är det ju faktiskt ingen som helst skillnad, bilen går bara lite kortare. För mig är den största skillnaden från att tidigare kört en bensindriven bil två saker: Planering när vi ska åka långt. Känslan. Bara känslan. That’s it. Det är inte mer än så. Jag kommer ihåg när jag övertalade mina kära föräldrar för några år sedan att göra skiftet från PC till Mac. De var först lite skeptiska och kanske något oroliga, men när de väl vant sig visade det sig faktiskt vara smidigare än förut. Nåväl. Kanske är det inte ”smidigare” med elbil, men det behöver faktiskt inte vara så mycket svårare heller. Den stora biten är planering inför längre resor. Först vill jag bara säga: Jäklar vad laddplatser det finns ändå! OBS. nu utgår jag bara ifrån vad jag själv upplevt och det är främst landets nedre halva. Men vill du behövs det inte planeras alls. Sätt dig i bilen och kör. När du närmar dig någon mil kvar på mätaren, tryck på infotainmentsystemet så visar den vilka olika laddstolpar du har i närheten. Välj och vraka. Dock bör det nämnas här att sätta sig in i vilka stolpar som är bäst, billigast och hur man använder dom är lite snårigt. Mer om detta under utmaningar med elbil nedan. För att prata ur egen mössa så älskar jag att planera våra resor. För mig är det pusslet bara ett plus. Jag sitter hemma och jämför i olika appar och lägger upp ultimata rutter och hittar billigaste laddplatserna. Men det är ju inte alla som uppskattar det (?). En annan sak värd att nämna är att tekniken i många elbilar idag ofta är väldigt långt fram rent tekniskt. Visst, det finns fossilbilar som har senaste tekniken också, men min upplevelse är att det ingår mer funktioner i grundutförande och att det oftare ligger som extrautrustning på många andra bilar. Allt ifrån kameror runt hela bilen, assistenter för att byta fil till Teslas senaste funktion där bilen kan köra fram till där du står alldeles själv. Sen kan jag inte prata elbilar utan att nämna acceleration. Det är en helt annan känsla att trycka på gasen på en elbil. Den reagerar direkt och är otroligt lättkörd. Lite som när jag var ung och hade en trampmoppe utan växlar. Det vara bara att gasa eller att släppa gasen som gällde. Ibland kunde man väl tänka sig att bromsa också. Det gör man dock ganska sällan i nya elbilar, då det ofta finns en funktion där batteriet istället tar tillvara på motståndet och laddar sig medan den ”motorbromsar”. Sammanfattningsvis gällande ägandet, ur mitt perspektiv, är att det är jättelite osmidigare, mycket roligare och något dyrare. De negativa aspekterna Även om jag tycker att det är kanon att köra och leva med en elbil så finns det vissa saker värda att nämna, som skulle kunna anses som höga trösklar för att våga ta steget. Jag har varit inne på dem båda två. Planering och att sätta sig in i laddstolpevärlden. För att planera sin längre resa kanske man gärna vill ha en idé innan man ger sig iväg. Var finns stolpar (som passar min bil) och hur pusslar vi ihop detta för en så friktionsfri resa som möjligt. Detta innebär lite jobb (om man inte vill gå på mañana style jag beskrev som ett alternativ ovan). Tyvärr finns det inte riktigt någon perfekt app med alla stolpar och bra info samlad. Jovisst, det finns sajter och appar som har ganska många olika tillverkare samlade, men för min del vill jag veta att jag har koll på ALLT. Det betyder flera olika appar och jämförelser innan jag är nöjd. Att veta vad man behöver för att ladda på stolparna kan också vara lite svårt att veta. De flesta stolparna idag har kortläsare och det brukar kunna lösa sig ganska smidigt på plats, men inte ännu alla. Vissa behöver du ha en så kallad laddbricka för att kunna ladda från. De är ofta gratis så jag beställde alla jag kunde hitta ungefär. (Länkar till några längre ner.) En annan sak som skiljer är priset. Och snabbheten på laddningen. Ofta har dom med varandra att göra. Men för att krångla till det; inte alltid. Priserna förändras lite och nya aktörer ploppar upp, så jag kommer inte lista några siffror här, då det kan vara missvisande. Men en tumregel är ändå att snabbare är dyrare. Vadå snabbare? Tänker du då. Kort förklarat kan laddarna ge olika mycket kW in i batteriet och desto högre siffra ju snabbare laddas batteriet. Fast inte riktigt. Din bil har en högsta gräns så många värstingladdare kanske inte är snabbare än en annan, pga att din bil inte kan ta emot den höga effekten. Nu är vi inne på överkurs, men det kan vara en bra sak att ta reda på innan du väljer bil. Priset Är det dyrare att äga en elbil? Jadu. Oj vad det beror på. Eftersom ”vanliga" elbilar fortfarande är ganska nya på marknaden antar jag att vi får jämföra med en hyfsat ny inte elbil. Och då skulle jag säga att inköpspriset generellt är dyrare. Även om Teslas Model S har funnits på marknaden sen 2012, så är det fortfarande en kort tid vi har kunnat samla data för omkostnader över tid. För att ta just S-exemplet så har andrahandsvärdet hållit sig starkare än många andra bilar och batterierna har degraderat mindre än vad man trodde, enligt en färsk undersökning. (Varsågod för den oerhört tydliga och tungt faktabaserade förmedlingen.) Inget Oxfordsystem att bjuda på här tyvärr. Min egna erfarenhet gällande omkostnader kortsiktigt är att vi betalar mer för parkeringsplats med laddmöjlighet och vi betalar, om än ganska lite, för elen vi använder på stolpen. Vad man tjänar in pengar på är milkostnaden. Och den kan man verkligen få ner otroligt mycket om man är medveten. Förra gången vi körde ner till Halmstad körde vi 52 mil för 56kr. (Då var den full-laddad när vi åkte och hade ca 20% kvar när vi kom fram.) Jag har också hittat ett sätt vi skulle kunna köra så att det kostar 0kr, men det skulle innebära en liten omväg på en kvart eller så (Tack Lidl som börjat med gratis snabbladdare på vissa av deras parkeringar. Mycket smart drag.) [caption id="attachment_17700" align="alignnone" width="800"] Lidl erbjuder gratis laddning av elbilar på vissa parkeringar[/caption] Sammanfattningsvis gällande kostnader är helt enkelt att du får ner kostnaden genom att köra så många mil som möjligt. Du tjänar ju såklart inte pengar på att köra mer, men i jämförelse med en fossilbil knappar du in vad gäller kostnader. Det finns en anledning till varför många taxibilar idag är Teslor. Varför borde jag skaffa en elbil? Ok, jag ska hålla mig kort. Det finns ett par faktorer jag ser som fördelar med en elbil. Faktorerna är till stor del baserat på mjuka värden. Visst, kör du jättemycket kan det vara en prisvärd investering och gillar du att vara först iväg från rödljuset är det också el du ska köra. Men finns det andra anledningar? Jag skrev nästan högst upp ”Känslan. Bara känslan.” Och den tycker jag är underskattad. Över matbordet kan vi diskutera diverse hårdfakta, framtidsrisker, klimatbov eller frälsare eller att man inte orkar stanna och ladda när man är på väg någonstans (men äta går bra. Newsflash, man kan göra det samtidigt). Men vad som är svårt att prata kring är känslan. Känslan av att sitta i något nytt och spännande. Att man bidrar till att utvecklingen går framåt och att fabriker troligen kommer att bli betydligt bättre på att bygga dessa batterier mer klimatsmart så länge det är detta som säljer. Att den är kvick, sugen, glad på livet. Som en 7-åring! Men den största skillnaden att bilen är tyst som en mus. Dessutom är en elbil byggd för att vara otroligt säker. Det sitter kameror överallt och skärmar för att hjälpa dig ha koll. Om du vill. Annars fixar den biffen alldeles själv. Vår leasing går ut om drygt 4 månader och jag vet inte riktigt hur vi kommer att göra. Det är inget snack om att vi båda vill fortsätta köra elbil. Att köra något annat skulle bara kännas som att lyssna på sin gamla MiniDisc man hittat i källaren. Som från en gammal era. Något som var förut. För vår del kommer det att landa i om vi har råd. Vi som oftast kör så korta sträckor har svårt att motivera kostnaderna, men ärligt talat har jag svårt att se något annat. Kanske blir det att kika på en hybrid - det vore enligt pappret troligen det smartaste alternativet för oss. Men som sagt. Det känns uråldrigt och smutsigt. Och jag har aldrig riktigt gillat medelvägen. Allt eller inget, det är roligare så. Vad ska du tänka på om du ska skaffa elbil? Ok. Du är sugen på att skaffa elbil. Men vad ska man tänka på då? Storlek – Hur stor bil behöver du? Hur många ska åka i bilen och hur mycket bagageutrymme behöver ni? Pris – Vad kan ni lägga på en bil? Räckvidd – Hur långt behöver den gå? Ska ni mest köra kortare sträckor eller är det långa turer som gäller för er? Vad är en bra räckvidd för ditt behov? Många gånger är det dyrare med ett större batteri så mitt tips är att fundera över om det kanske räcker med ett lite mindre. För oss som kör längre sträckor bara någon gång om året så är det ok att stanna två gånger istället för en. (Eller ingen om man går på värstingalternativ.) Vi har ca 9 mil till Anna Marías föräldrar i Uppsala så en bil som går 20 räcker för oss. Fundera över hur du kommer använda bilen och var det är värt att lägga krutet. På batteristorlek eller pris. Finansieringsalternativ finns såklart ett par stycken också. Du kan köpa bilen alt. privat- eller företagsleasa. Vi valde som sagt alternativet att leasa privat, men bara i 12 månader, för att få testa helt enkelt. Notera att det dock är ganska sällsynt med så korta avtal, då de ofta sträcker sig över 24 eller 36 månader. Ett litet tips är att ha koll på slutet av året då bilförsäljarna ofta vill bli av med årets modeller för att plocka in nästa års modeller. Då har man bäst förutsättningar för att göra klipp! Länkar och tips. Kartor/laddplatser/Appar uppladdning.nu plugshare.com chargemap.com eondrive.eon.se ionity.eu/en/where-and-how.html Laddbrickor eon.se/elbil/ladda incharge.vattenfall.se/ladda-paa-vaegen fortum.se/sa-har-laddar-du-din-bil bee.se/om-laddning/ladda-langs-vagen Och missa inte Emmas guide: Där kan du lära dig om elbilar, klimat, el och när du ska ladda din bil. Läs också: Elbil – en nybörjares 21 tankar efter en långresa ☆ Jag finns också på Bloglovin’, Instagram, Pinterest & Facebook